A manipulált Orbán-fotó esete

Félre a politikával és a párthovatartozással, képzeljük azt hogy a fotó a kongói elnök szóvivőjét ábrázolja. Tegyük a szívünkre a kezünk és úgy mondjuk azt, hogy a fotón eszközölt manipuláció lényegében változtatja meg a kép mondanivalóját.
“Petromán László kérésünkre egy fényképet – melyen bárányfelhők láthatóak – ugyanezzel a technikával pillanatok alatt viharos égboltot ábrázoló képpé változtatott. Ez az eljárás a szakember szerint portréknál is jól használható, amely az egyszerű mimikát képes fintorrá változtatni.” via

Hibákat mindenki követ el, ellenőrizetlen vádakkal már kevesebben dobálózunk, de még ez sem érdemelne két sort sem, amíg utólag beismerjük a tévedést.

A HírTv képszerkesztője/grafikusa viszont kitart a hülyesége mellett, másodszor is azzal válaszolt az Economist magyarázatára, hogy szakértőik szerint bizony a képen végzett manipuláció lényegében változtatja meg a kép mondanivalóját.

Számomra teljesen hihetetlen, hogy valaki - aki a világ legjobb szakmáját (fotós-képszerkesztő) választotta hivatásul - valós meggyőződéssel álljon ki egy ennyire nyilvánvaló baromság mellett. 

Bárki, de tényleg, bárki - ehhez szakmai ismeretek sem kellenek - beláthatja, hogy rendbe rakták a bőrszínt a fotón, meg méretre igazították. Itt véget is kéne hogy érjen a történet. Szomorú, hogy nem így van.

Komolyan reménykedek abban, hogy a szerkesztőnek nem őszinte meggyőződése ez a vád, csak utasításra csinál hülyét magából. Így viszont szomorú azt látni, hogy a politikai befolyás ennyire a szakmaiság rovására mehet egy szerkesztőségben. 

Én tükörbe nem tudnék nézni egy ilyen eset után. Ha az ottani szerkesztő csak fele annyira imádja a szakmát amennyire én, őszintén sajnálom, amiért eljátszatják vele ezt a műbalhét.

--
Amúgy az igazi ciki a történetben tényleg az, amit Völgyi Attila, meg a Hírszerző is megírt: Magyarországon hozzánemértők csinálják az ilyen rendezvényeket. Képtelenek megtervezni egy jól fotózható eseményt, mert fogalmuk sincs róla, mire kéne odafigyelni.


Mire érdemes figyelni a CES fotó-kiegészítő kínálatából?

A CES sosem a nagy fotós bejelentésekről volt híres. A földet rengető kütyük mindig kapnak saját launch eventet a gyártóktól, a CES inkább a szakmabelieknek szóló demo-show, ahol azért bőven van mire odafigyelni a szögletes tárgyakra érzékeny közönségnek is. Már most látszódik néhány új trend, ami nem a fotózást, inkább azt fogja megváltoztatni ahogy a képeket szerkesztjük, kezeljük és rendezzük, ami szintén nem kis dolog.

Fotótechnika

Minden gyártó bemutatott már egy nagy adag kompakt gépet, annyit, hogy fölösleges is felsorolni őket. Nagyjából csak színben különböznek egymástól, mindegyik 14-16MPX érzékelőkkel, 2,7-3' LCD vel, a bátrabbak érintőképernyővel, vagy öregeknek szóló dumbo-gombokkal érkeznek, esetleg ütésállók. Jellemző jelzők még a 3D, HD, OLEDLCD, SUPERZOOM, stb.

Talán a kínálatból nem is ez következne, de nagy gázban vannak a kompakt gépek, amióta az okostelefonok fotó - és videóképességei egyre jobban fejlődnek. Én odáig is elmennék, hogy semmi értelme ma már kompaktot venni.



Egy okostelefonnal ugyanúgy megörökíthető az a pillanat, amiért kompakt gépet rántanánk elő a farzsebből, plusz rögtön fel is tolhatjuk vele az ismerőseinknek Facebookra. Egyértelműen ebbe az irányba mozog minden a belépő szinten, és amíg nem lesz mindenhol free wi-fi, addig megmarad a telefonok előnye.

Van azért pár kompakt gép, amik kilógnak a tucatújdonságok sorából. 1080p HD videót eddig nem sok szappantartóban láthattunk, most több ilyen is jön. (meg 3D kamerák! omg!)
És itt van az Olympus, a 4:3 rendszerre fejlesztett cserélhető objektíves kompakttal, ami érdekes színfolt a kínálatban.

Tükör nélküli tükörreflexes (sicc) kamera a Samsungtól, ami vezérlő gombokat kapott az objektívre - szerintem forradalmi/baromi jó ötlet, értelmet kap végre mind az öt ujjunk a bal kezünkön. A tükör nélküli technológia és a zárszerkezet nélküli gépek majd a Nikon/Canon kínálatában lesznek érdekesek, mert inkább a profi kategóriában lehet előny egy teljesen hangtalan és fizikai korlátok (zársebesség) nélküli gép.

És A Nagy Szerelmem a Fuji X100- amit talán itt a CES-en fognak beárazni.



Táblagépek, kütyük

Az ipad klónok viszik a show-t az idei CES-en. Minden gyártó bemutatta a saját variációját a táblagépre: Itt az Asus EEE Slate, a Blackberry Playbookja, az Acer Iconia, a picit debilre sikerült Sony Dash, a NEC dual táblája, a Samsung tábla-laptop hibridje és tényleg hosszú még a sor az expo végéig.

Nincs viszont Microsoft tábla, Steve Ballmer csak annyit mondott, hogy a "Windows ott lesz mindenütt" - és tényleg, a legtöbb táblagép alatt Win7 keretrendszer fog futni.

Kíváncsi leszek mennyire fognak - ha egyáltalán - utat törni ezek a gépek a mindennapi munkánkba. Leváltják-e a laptopot a terepmunka során, jók lesznek-e alapvető képszerkesztési műveletekre, mennyire fogják egyszerűsíteni a megosztást, gyorsítani a továbbítást. A most bemutatott új Eye-fi kártyák már mindenféle hack nélkül küldik a képeket ipad-re, ez az első lépcső az általam is elképzelt irányba.

 A Microsoft előhúzta még a fiókból a Surface-t, amivel a mobil helyett az asztali világra koncentrál.


Most mindenki képzelje el velem a szerkesztőségben a közös, interaktív íróasztalt, amin egy kézmozdulattal átdobhatunk pár képet meg file-t a szemben ülőnek, aztán írom tovább.


Bemutatta az Intel az i5 i7 procikat leváltó új generációs chipsetet, és az első demók alapján új időszámítás kezdődik a számítási kapacitásban. 7 HD videót egyszerre lejátszó, órás anyagokat percek alatt kódoló-konvertáló rendszerek jönnek, egyre gyorsabbá válik a videók menet közben (terepen) szerkesztése.

Ez talán rossz hír, mert így egyre gyorsabban tudják helyettesíteni majd a fotóinkat a videó anyagból kiemelt képkockákkal - de jó hír is lehet, ha ugyanezt mi csináljuk majd.

Egy másik érdekes tulajdonsága a intel rendszernek a tartalom védelmére irányuló erőfeszítések: lehetővé teszik hogy az adatok csak biztonságos hdmi csatornákon keresztül legyenek másolhatók és lejátszhatók, illetve lehetőséget teremt a tartalomszolgáltatóknak, hogy csak a felismert és biztonságos (intel alapú) rendszerek számára legyenek elérhetők az online videók-képek-bármi. Hardware oldalról biztosít másolásvédelmet az internetes tartalom számára. ...amíg fel nem törik. WOW?

Bár a CES alapján egyre inkább a 3D-HD videóról és az interaktív-multimédiás tartalmakról fog szólni 2011 - és a rá következő évek - az egész visszakanyarodik oda, hogy szép képekkel kell megfogni majd az olvasót. Ha pedig így van, talán még mindig fog maradni 6-8 másodpercnyi idő elidőzni egy-egy beszédes fotó felett is.

Reménykedjünk ebben?


Egy nem teljesen legális fél óra New Yorkban

Steven Duncan várostörténész és Andrew Wonder operatőr bevállalós videója New York járókelők elől elzárt területeiről. Belógnak lezárt metrószakaszokra, fejlámpa fényénél kommandóznak állomásról-állomásra, közben néha csak annyit látni hogy oldalra csapják a kamerát (5dmkII), futni kezdenek és elzúg a fejük felett egy metrókocsi.

Így kell  a semmiből tíz pontos akció-kalandfilmet forgatni, tessék:


UNDERCITY from Andrew Wonder on Vimeo.

Van valami lebilincselően izgalmas abban, hogy a városok alatt kilométer hosszú kihasználatlan tér tátong, roskadozó betontömbök és fagerendák tartják magukon a felhőkarcolókat. Ezt a ritkán látott világot és az odalenn élőket mutatja be az Undercity project.

Nem kaptak (nem is kértek) engedélyt a forgatáshoz, és nem győzik ismételni mennyire veszélyes amit csinálnak. A négyes metróban ne nagyon próbálkozzon vele senki.